DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Klinik Uygulamalar VI
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CCS 502
Güz/Bahar
10
16
13
15
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin; sinir sistemi hastalıkları ile ilişkili durumlarda hasta yönetimini klinik uygulamalar ile öğrenmesidir. Hastadan öykü alma, fizik muayene yapma, incelemeler için örnek alma, gönderme, sonuçlarını yorumlama, tanı ve tedavi algoritmalarını oluşturması beklenmektedir. Hastaya biyopsikososyal bütünlük içinde yaklaşması, klinik karar verme süreçlerini uygularken kanıta dayalı karar vermesi, etik davranış özelliklerinin neler olduğunu fark etmesi, yasal sorumluluklarının bilincinde olması da beklenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Hastanın anamnezini alabilecek, bu sırada uygun iletişim tekniklerini kullanabilecek, bir hekime yaraşır düşünce, tutum, davranış sergileyebilecektir.
  • 2. Hastanın tüm organ sistemlerini kapsayan tam bir fizik muayene yapabilecektir.
  • 3. Erişkinde psikiyatrik muayene yapabilecektir.
  • 4. Olası tanıları sıralayabilecek ve ayırıcı tanı yapabilecektir.
  • 5. Tanı yöntemlerini seçerken (laboratuvar teknikleri, görüntüleme yöntemleri vb) uygunluk ve maliyet etkinlik analizi yapabilecektir.
  • 6. Tanı yöntemlerinin sonuçlarını doğru bir şekilde yorumlayabilecektir.
  • 7. Tanısı koyulan hasta için kanıta dayalı tedavi algoritması oluşturabilecektir.
  • 8. Tedavisi özel uzmanlık gerektiren hastalıkları ayırt ederek yönlendirilmesi gereken merkezleri tanımlayabilecektir.
  • 9. Konsültasyon isteme gerekliliğini belirleyebilecektir.
  • 10. Risk değerlendirmesi yapabilecek, gerekli önlemleri alabilecektir.
  • 11. Acil olan ve olmayan durumları ayırt edebilecektir.
  • 12. Acil durumların ayırıcı tanısı, tanısı ve tedavisi için gereken bütün prosedürleri tanımlayabilecektir.
  • 13. Küçük tıbbi girişimler ve uygulamaları (kan alma, intramüsküler ve intravenöz enjeksiyon, üretral kateter takma, parmak ucu glukoz ölçme, EKG çekme, oftalmoskop ile göz dibi incelemesi, tonometre ile göz içi basınç ölçümü, pupilla dilatasyonu, korneal abrasyonlarının tanısında floresan boyama ve kobalt mavi ışıkla muayene, üst kapağın everte edilebilmesi, gözden yabancı cisim çıkarılması, rinoskopi posterior, indirekt laringoskopi, anterior ve posterior nazal tampon koyma, krikotirotomi vb) yapabilecektir.
  • 14. Hastası veya yakınını hastalığı hakkında bilgilendirebilecek ve işlemler öncesinde onların onayını alabilecektir.
  • 15. Adli psikiyatri ile ilgili kavramları tanımlayabilecektir.
Ders Tanımı Bu derste nöropsikiyatrik hastalıklara ilişkin bilgiler ve klinik uygulamaları yer alacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, nörolojik hastalıklar ve klinik uygulama
2 Nörolojik hastalıklar ve klinik uygulama 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16, 17,18 gereken bölümleri
3 Nöroşirurjik hastalıklar ve klinik uygulama 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16, 17,18 gereken bölümleri
4 Psikiyatrik hastalıklar ve klinik uygulama 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16, 17,18 gereken bölümleri
5 Psikiyatrik hastalıklar ve klinik uygulama 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16, 17,18 gereken bölümleri
6 Psikiyatrik hastalıklar ve klinik uygulama 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16, 17,18 gereken bölümleri
7 Göz hastalıkları ve klinik uygulama 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16, 17,18 gereken bölümleri
8 Göz hastalıkları ve klinik uygulama 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16, 17,18 gereken bölümleri
9 Kulak-Burun-Boğaz hastalıkları ve klinik uygulama 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16, 17,18 gereken bölümleri
Ders Kitabı
  1. Greenberg, Aminoff, Simon, Clinical Neurology 2012
  2. S.Hauser, S. Josephson. Harrison's Neurology in Clinical Medicine, 2013
  3. Rycroft, Charles.
  4. Wright, Stern, Phelan. Core Psychiatry, 2011
  5. Robin Callander. Neurology and Neurosurgery Illustrated, 2010
  6. Kanski, Bowling, Nischal. Kanski - Bowling - Clinical Ophthalmology, 2013
  7. Robert H. Seller, Andrew B. Symons Differential Diagnosis of Common Complaints: 6th Edition 2011
  8. Maxine Papadakis, Stephen J. McPhee, Michael W. Rabow. CURRENT Medical Diagnosis and Treatment 2016 (LANGE CURRENT Series) 55th Edition 2016
  9. Raphael Rubin, David S. Strayer. Rubin's Pathology: Clinicopathologic Foundations of Medicine, 2014Chen, Harisinghani, Wittenberg. Primer of Diagnostic Imaging, 2011
  10. Peter Bennett - Morris Brown. Clinical Pharmacology, 2012
  11. Jerome P. Kassirer, John B. Wong, Richard I. Kopelman. Learning Clinical Reasoning Second Edition. 2010
  12. Harold C. Sox, Michael C. Higgins, Douglas K. Owens. Medical Decision Making, 2nd Edition, 2013
  13. Matthew Stephenson, Joshua Shur, John Black. How to Perform Clinical Procedures: for Medical Students and Junior Doctors, includes 2 DVDs, 2013
  14. Kumar and Clark's Clinical Medicine, 2012
  15. Andreoli, Carpenter, Griggs, Benjamin 7th Ed Andreoli and Carpenter’s Cecil Essentials Of Medicine, 2016
  16. Jonathan Gleadle. History and Clinical Examination at a Glance, 3rd Edition, 2012
  17. Clinical Biochemistry, An Illustrated Colour Text. Gaw, Murphy, Srivastava, 2013
  18. Thomas Percival. Medical Ethics: or a Code of Institutes and Precepts, 2014
Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. The Developing Human: Clinically Oriented Embryology, 10th Edition. Keith L. Moore, T. V. N. Persaud, Mark G. Torchia, 2016
  2. Emery, Turnpenny, Ellard, Emery's Elements of Medical Genetics, 14e 2011
  3. Gray's Anatomy for Students: With STUDENT CONSULT Online Access, 3e 3rd Edition. Richard L. Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell, 2015
  4. Dr. Erick Arden Bourassa. Pharmacology for the Medical Student, 2014
  5. Jawetz Melnick&Adelbergs Medical Microbiology 26/E. Geo. Brooks, 2013
  6. Langman's Medical Embryology Thirteenth, North American Edition. Thomas W. Sadler, 2015
  7. Harper’s Illustrated Biochemistry, 30th Ed, Lange. Rodwell VW, Bender DA, Botham RM, Kennelly PJ, Weil PA. 2015
  8. Wheater's Functional Histology: A Text and Colour Atlas, 6e (FUNCTIONAL HISTOLOGY (WHEATER'S)) 6th Edition. Barbara Young, Geraldine O'Dowd, Phillip Woodford, 2014
  9. Molecular Biology of the Cell. Alberts, Johnson, Lewis, Raff., 2015

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
3
10
Portfolyo
Ödev
3
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
10
Ara Sınav
1
25
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 9 x teorik ders saati)
9
10
90
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 9 x uygulama/lab ders saati)
9
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
9
1
9
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
3
1
Portfolyo
Ödev
1
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
1
Ara Sınavlar
1
1
Final Sınavı
1
1
    Toplam
249

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir

X
2

Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir.

X
3

Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir.

X
4

Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır.

X
5

Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar.

X
6

Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar.

X
7

Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
8

Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır.

X
9

Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır.

X
10

Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular.

X
11

Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

X
12

Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler.

X
13

Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır.  Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar.   

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest